søndag, april 08, 2007

Film som er verdt å se

Jeg har blitt en flittig leser av Carolines blogg og så idag at hun hadde startet en kategori over fin film. Jeg tror sannelig jeg blir nødt til å herme, og kommer da til å legge ut med jevne mellomrom poster om film jeg synes fortjener oppmerksomheten.
Første film ut blir Bahman Ghobadis "En tid for fulle hester". Denne filmen var på mitt pensum i fjor, og jeg hadde ikke de aller største forventningene da jeg skulle se denne iranske filmen, men den skulle vise seg å være veldig bra. Filmen forgår i Kurdistan, grenseområdet mellom Iran og Irak. Vi får se tre foreldreløse barns kamp for å overleve. Den eldste av søsknene er sterkt handikappet og trenger medisiner, og smugling over grensene blir barnas måte å overleve på. Det er en flott historie som er trist og gripende, spesielt på grunn av den dokumentariske stilen. I tillegg får man satt fokus på et område som ihvertfall jeg har visst og fremdeles vet altfor lite om. Barnas skuespillerprestasjoner og at dette er regissørens debutfilm er imponerende! Absolutt verdt å se!

Ingen kommentarer: