mandag, desember 04, 2006

Gaver som forandrer verden


Det blir mye kjøpe, kjøpe, vil ha, vil ha her..så tenkte jeg kunne skrive litt om hvordan man kan kjøpe julegaver som kan gi deg god samvittighet, og gjøre livet bedre for noen andre. I min familie har vi det sånn i år at de voksne, som "har alt", de skal få gaver som forandrer verden, ikke ting til seg selv. Hos Kirkens Nødhjelp kan man nemlig gi bort alt fra en geit til 250 kr videre til kyllinger, grønnsakshage, vannpumpe og helt opp til symaskin til 2000 kr. På denne måten kan pengene, man vanligvis ville brukt på noe som mest sannynlig ble stuet bort i et skap, bli brukt til et godt formål. Jeg er utenfor denne familieregelen da. Jeg synes at jeg fremdeles er nok barn til å skulle få pakke opp gaver med håndfaste ting i, og ikke en lapp som sier at noen på den andre siden av jorda har fått en geit.



For de av dere som føler det på samme måten som meg, både når det gjelder å gi, og å få..det finnes muligheter til å allikvel handle "rettferdig". Sally Ann som er en fair-trade butikk drevet av Fretex har både nettbutikk og en egen butikk på Majorstuen. Her er detet stort utvalg av ting, både stort og smått. Til og med julekortene du sender ut kan være fair-trade merket. De selger også Sally Ann sine julekort hos Tanum. På Fair Trade Norge sine sider kan man også kjøpe varer fra en rekke land, og lese mer om fair trade.

Skal du bare gi bort en blomsterbukett kan du kjøpe Max Havelaar-roser hos Mester Grønn. Julekaffen og sjokoladen får du fra samme merke i matbutikken.
God julehandel!

Ingen kommentarer: